Βρίσκεστε στό:

ΘΗΛΑΣΜΟΣ

Η διατροφή κατά την περίοδο θηλασμού είναι ένα θέμα που χρειάζεται προσοχή. Πόσο θα πρέπει να τρώτε; Τι πρέπει να αποφύγετε; Πώς μπορεί η διατροφή σας να επηρεάσει το μωρό σας; Ακολουθήστε τις παρακάτω σημαντικές συμβουλές διατροφής.

thil1

Όταν θηλάζετε, δίνετε θρεπτικά συστατικά στο μωρό σας που προωθούν την ανάπτυξη και την υγεία του. Μπορεί ωστόσο να έχετε ερωτήσεις, για το τι τρόφιμα είναι καλύτερα για σας – και πώς η διατροφή σας μπορεί να επηρεάσει το μητρικό γάλα και το μωρό σας.

Χρειάζομαι επιπλέον θερμίδες, ενώ θηλάζω;

Ναι, μπορεί να χρειαστεί να φάτε λίγο περισσότερο – περίπου 400-500 θερμίδες επιπλέον την ημέρα – για να κρατήσετε την ενέργειά σας.

Για να πάρετε αυτές τις επιπλέον θερμίδες, να επιλέξετε πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά τροφές, όπως μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως με μια κουταλιά της σούπας (περίπου 16 γραμμάρια) φυστικοβούτυρο, μια μέτρια μπανάνα ή μήλο.

Ποια τρόφιμα θα πρέπει να τρώω, ενώ θηλάζω;

Δώστε έμφαση στις υγιεινές επιλογές για να μπορέσετε να τροφοδοτήσετε την παραγωγή γάλακτος. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες, όπως άπαχο κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά, φασόλια, φακές και θαλασσινά χαμηλής περιεκτικότητας σε υδράργυρο. Επιλέξτε μια ποικιλία από δημητριακά ολικής αλέσεως, καθώς και φρούτα και λαχανικά. Πλένετε τα φρούτα και τα λαχανικά σας για να μειώσετε την έκθεση σε κατάλοιπα φυτοφαρμάκων.

Η ποικιλία διαφορετικών τροφών μπορεί να αλλάξει τη γεύση του μητρικού γάλακτος. Αυτό θα εκθέσει το μωρό σας σε διάφορες γεύσεις, που θα μπορέσουν να το βοηθήσουν να δέχεται πιο εύκολα τα στερεά τρόφιμα στη συνέχεια.

Για να βεβαιωθείτε ότι εσείς και το μωρό σας έχετε πάρει όλες τις βιταμίνες που χρειάζεστε, ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει να συνεχίζετε να λαμβάνετε καθημερινά προγεννητικές βιταμίνες, μέχρι να απογαλακτιστεί το μωρό σας.

Πόσα υγρά χρειάζομαι, ενώ θηλάζω;

Πίνετε νερό τακτικά, κατά προτίμηση πριν αισθανθείτε διψασμένες, και περισσότερο, αν τα ούρα σας έχουν σκούρο κίτρινο χρώμα. Να κρατάτε ένα ποτήρι νερό σε κοντινή απόσταση όταν θηλάζετε το μωρό σας.

Θα πρέπει όμως, να είστε επιφυλακτικές με τους χυμούς και τα ζαχαρούχα ποτά. Η υπερβολική ζάχαρη μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση του σωματικού βάρους και να σαμποτάρει τις προσπάθειές σας να χάσετε το βάρος της εγκυμοσύνης.

Αν ακολουθείτε μια χορτοφαγική διατροφή, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επιλέγετε τρόφιμα που θα σας δώσουν τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε σίδηρο, πρωτεΐνες και ασβέστιο.

Καλές πηγές σιδήρου αποτελούν οι φακές, τα εμπλουτισμένα δημητριακά, τα προϊόντα ολικής αλέσεως, τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και οι ξηροί καρποί. Για να βοηθήσετε το σώμα σας να απορροφήσει σίδηρο, καταναλώστε τροφές πλούσιες σε σίδηρο και τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C, όπως τα εσπεριδοειδή.

Για την πρωτεΐνη, καλό είναι να καταναλώνετε αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα ή φυτικές πηγές, όπως προϊόντα σόγιας και υποκατάστατα κρέατος, όσπρια, φακές, καρύδια, σπόρους, και δημητριακά ολικής αλέσεως.

Καλές πηγές ασβεστίου περιλαμβάνουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα σκούρα πράσινα λαχανικά. Άλλες επιλογές περιλαμβάνουν εμπλουτισμένα με ασβέστιο προϊόντα, όπως οι χυμοί, τα δημητριακά, το γάλα σόγιας.

 thil2

Συμπληρώματα

Ο γιατρός σας πιθανόν να συστήσει ένα καθημερινό συμπλήρωμα βιταμίνης Β-12. Η βιταμίνη Β-12 βρίσκεται σχεδόν αποκλειστικά σε ζωικά προϊόντα, γι” αυτό είναι δύσκολο να πάρετε αρκετή σε χορτοφαγικές δίαιτες. Η βιταμίνη Β-12 είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη του εγκεφάλου του μωρού σας.

Αν δε λαμβάνετε αρκετή βιταμίνη D από τρόφιμα που την περιέχουν,  όπως αγελαδινό γάλα και κάποια δημητριακά και έχετε περιορισμένη έκθεση στον ήλιο, μπορεί να χρειαστείτε συμπληρώματα βιταμίνης D. Το μωρό χρειάζεται τη βιταμίνη D για να απορροφήσει το ασβέστιο και το φώσφορο. Η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει ραχίτιδα.

 thil3

Ποιες τροφές και ροφήματα θα πρέπει να περιορίσω ή να αποφεύγω, ενώ θηλάζω;

Αλκοόλ. Δεν υπάρχει επίπεδο αλκοόλ στο μητρικό γάλα που να θεωρείται ασφαλές για ένα μωρό. Αν πίνετε, αποφύγετε το θηλασμό μέχρι το αλκοόλ να εκκαθαριστεί πλήρως από το μητρικό γάλα. Αυτό συνήθως διαρκεί δύο με τρεις ώρες.

Καφεΐνη. Αποφύγετε να πίνετε περισσότερα από 2 έως 3 φλιτζάνια καφεϊνούχα ποτά την ημέρα. Η καφεΐνη στο μητρικό γάλα μπορεί να ταράζει το μωρό ή να εμποδίζει τον ύπνο του.

Ψάρι. Τα θαλασσινά μπορεί να είναι μια μεγάλη πηγή πρωτεϊνών και ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Όμως, τα περισσότερα θαλασσινά περιέχουν υδράργυρο ή άλλες ρυπαντικές ουσίες. Η έκθεση σε υπερβολικές ποσότητες υδραργύρου μέσω του μητρικού γάλακτος μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος του μωρού. Για να περιορίσετε την έκθεσή του μωρού σας, αποφύγετε τα θαλασσινά που είναι πλούσια σε υδράργυρο, συμπεριλαμβανομένου του ξιφία και του σκουμπριού.

thil4 thil5

Θα μπορούσε η διατροφή μου να προκαλέσει αλλεργική αντίδραση στο μωρό;

Ορισμένα τρόφιμα ή ροφήματα στη διατροφή σας θα μπορούσαν να προκαλέσουν στο μωρό σας αλλεργική αντίδραση. Εάν το μωρό σας αρχίζει να γκρινιάζει ή να αναπτύσσει ένα εξάνθημα, διάρροια ή συμφόρηση, συμβουλευτείτε το γιατρό του μωρού σας.

Αν υποψιάζεστε ότι κάτι στη διατροφή σας μπορεί να επηρεάζει το μωρό σας, αποφύγετε το φαγητό ή το  ρόφημα αυτό μέχρι και μια εβδομάδα για να δείτε αν αυτό κάνει τη διαφορά στη συμπεριφορά του μωρού σας. Σκεφτείτε την εξάλειψη των τροφίμων που παρασκευάζονται από γάλα, φιστίκια, σόγια, σιτάρι, αυγά ή καλαμπόκι. Μερικές γυναίκες που θηλάζουν αποφεύγουν πικάντικα ή αεριώδη τρόφιμα, όπως τα κρεμμύδια ή το λάχανο.

Για τον προσδιορισμό της σχέσης μεταξύ της διατροφής σας και της συμπεριφοράς του μωρού σας, καλό είναι να κρατήσετε ένα ημερολόγιο. Καταγράψτε ό, τι τρώτε και πίνετε, μαζί με σημειώσεις σχετικά με την αντίδραση του μωρού σας. Αν αφαιρέσετε ένα τρόφιμο ή ρόφημα από τη διατροφή σας και δεν έχει καμία επίπτωση στη συμπεριφορά του μωρού σας, μπορείτε να το προσθέσετε ξανά στη διατροφή σας και να εξετάσετε άλλους ενόχους.

Θυμηθείτε! δεν υπάρχει καμία ανάγκη να κάνετε κάποια ειδική δίαιτα, ενώ θηλάζετε. Απλώς επικεντρωθείτε στο να κάνετε υγιεινές επιλογές – και εσείς και το μωρό σας θα επωφεληθείτε.