Βρίσκεστε στό:

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, το σώμα υφίσταται μεγάλες αλλαγές. Καταπονείται πολύ για να κρατήσει το μωρό ασφαλές και υγιές. Τώρα που το μωρό έχει πια γεννηθεί, το σώμα σας αλλάζει και πάλι. Μερικές από αυτές τις αλλαγές είναι φυσικές, όπως το στήθος σας να είναι γεμάτο γάλα. Άλλες αλλαγές αφορούν στο συναισθηματικό κομμάτι, για παράδειγμα παρατηρείται επιπλέον άγχος. Παρακάτω υπάρχουν πολλές από αυτές.

loxeia1

Πόνος στο περίνεο

Το περίνεο είναι η περιοχή μεταξύ του κόλπου και του πρωκτού. Μεγαλώνει κατά τη διάρκεια του τοκετού, και μπορεί να σας πονάει. Μπορεί να γίνει ακόμη πιο επώδυνο αν είχατε μια αιδοιοτομή (ένα κόψιμο κατά το άνοιγμα του κόλπου για να βοηθήσει το μωρό να βγει). Για να διαχειριστείτε τον πόνο στο περίνεο, μπορείτε να κάνετε ασκήσεις ενδυνάμωσης της πυέλου. Πιέστε για 10 δευτερόλεπτα τους μύες που χρησιμοποιείτε για να σταματήσετε τον εαυτό σας από την ούρηση και μετά αφήστε τους (ασκήσεις Kegel). Επίσης τοποθετήστε κάτι κρύο, όπως πάγο, ή κάντε ένα ζεστό μπάνιο.

Κράμπες

Αυτές οι κράμπες που νιώθετε συμβαίνουν καθώς η μήτρα σας συρρικνώνεται στο κανονικό μέγεθος της. Οι κράμπες φεύγουν σε λίγες ημέρες. Ζητήστε από το γυναικολόγο σας να σας ενημερώσει για τα παυσίπονα που θα σας ανακουφίσουν.

Aλλαγές μετά από καισαρική τομή

Μια καισαρική είναι σοβαρή χειρουργική επέμβαση, κι έτσι μπορεί να χρειαστεί λίγος χρόνος για να ανακάμψετε. Οι πρώτες ημέρες ή εβδομάδες μετά από καισαρική τομή μπορεί να είναι πολύ κουραστικές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχετε χάσει το αίμα κατά τη διάρκεια της χειρουργικής επέμβασης. Επίσης, η τομή στην κοιλιά μπορεί να είναι επώδυνη. Για να αντιμετωπίσετε τους πόνους συζητήστε με το γιατρό σας πριν καταφύγετε σε παυσίπονα.

Κολπικές εκκρίσεις-λόχεια

Αυτό είναι ένα σωματικό υγρό που εκκρίνεται από τον κόλπο σας. Μπορεί να αυξηθεί κατά τη διάρκεια και μετά την εγκυμοσύνη. Μετά τη γέννηση του μωρού, το σώμα θέλει να απαλλαγεί από το αίμα και τους ιστούς που ήταν στη μήτρα. Τις πρώτες μέρες, είναι ένα έντονο κόκκινο υγρό (λόχεια) και μπορεί να περιέχει και κάποιους θρόμβους. Με τον καιρό, η ροή παίρνει όλο και πιο ανοικτό χρώμα. Μπορεί να διαρκέσει για μερικές εβδομάδες, ή ακόμα και για ένα μήνα ή περισσότερο. Χρησιμοποιήστε σερβιέτες μέχρι να σταματήσει η έκκριση.

Διόγκωση μαστών

Είναι απολύτως φυσιολογικό οι μαστοί να διογκώνονται καθώς γεμίζουν με γάλα. Μπορεί να είναι επώδυνη. Μόλις αρχίσετε το θηλασμό, θα σταματήσει. Εάν δεν θηλάζετε, μπορεί να διαρκέσει μέχρι το στήθος σας να σταματήσει να βγάζει γάλα.

Πόνος στις θηλές

Εάν θηλάζετε, μπορεί να πονάτε στην περιοχή μέσα και γύρω από τις θηλές σας κατά τη διάρκεια των πρώτων ημερών. Για να αντιμετωπίσετε τον πόνο: χρησιμοποιήστε μια ειδική κρέμα για τις θηλές και κρατήστε το στήθος σας στεγνό.

loxeia2

Οίδημα

Πολλές γυναίκες εμφανίζουν πρήξιμο στα χέρια, τα πόδια και το πρόσωπό τους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Προκαλείται από τα επιπλέον υγρά στο σώμα που βοηθούν τον τοκετό. Προσπαθήστε να φοράτε φαρδιά και δροσερά ρούχα και ξαπλώνετε με τα πόδια σας προς τα πάνω για να υποχωρήσει.

Αιμορροΐδες

Οι αιμορροΐδες είναι επώδυνες, διογκωμένες φλέβες μέσα και γύρω από τον πρωκτό. Πολλές γυναίκες παθαίνουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, και μπορούν να επιδεινωθούν μετά τον τοκετό. Προσπαθήστε να τρώτε τροφές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως φρούτα, λαχανικά,ψωμί ολικής αλέσεως και δημητριακά και να πίνετε πολύ νερό.

Ιδρώτας

Αυτό συμβαίνει κυρίως στις νέες μητέρες, ιδιαίτερα τη νύχτα. Προκαλείται από όλες τις ορμόνες στο σώμα μετά την εγκυμοσύνη.

Κόπωση

Μπορεί να έχετε χάσει πολύ αίμα κατά τη διάρκεια του τοκετού και αυτό να προκαλεί κούραση. Για να ανταπεξέλθετε, κοιμηθείτε όταν κοιμάται το μωρό σας, ακόμα και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Επίσης, τρώτε υγιεινές τροφές, όπως φρούτα, λαχανικά, ψωμί ολικής αλέσεως και ζυμαρικά, άπαχο κρέας και κοτόπουλο. Περιορίστε τα γλυκά και τα τρόφιμα με πολλά λιπαρά.

Βάρος

Για να φτάσετε σε ένα υγιές βάρος, δεν έχει σημασία πόσο πολύ ζυγίζατε πριν μείνετε έγκυος. Νιώθετε καλύτερα και είναι λιγότερο πιθανό να πάθετε κάποιο πρόβλημα υγείας, όπως διαβήτη και υψηλή αρτηριακή πίεση, αν είστε σε ένα υγιές βάρος. Και σε περίπτωση που σκοπεύετε να μείνετε πάλι έγκυος, είναι καλύτερο να είστε σε ένα υγιές βάρος πριν από την επόμενη εγκυμοσύνη σας.

Για να το καταφέρετε αυτό μιλήστε με το γιατρό σας. Αν ήσασταν υπέρβαρες πριν από την εγκυμοσύνη, μπορεί να θέλετε να χάσετε περισσότερο βάρος από αυτό που πήρατε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Περιορίστε γλυκά και λιπαρά τρόφιμα, πιείτε πολύ νερό και αυξήστε τη σωματική δραστηριότητα. Επίσης, ο θηλασμός βοηθά να κάψετε θερμίδες. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε το βάρος που έχει αποκτηθεί κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης πιο γρήγορα από ότι αν δεν θηλάζατε.

loxeia3

Αλλαγές του δέρματος

Μπορεί να έχετε ραγάδες στην κοιλιά, τους μηρούς, το στήθος και γενικά όπου το δέρμα σας ήταν τεντωμένο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας. Χρησιμοποιήστε κρέμες ή λοσιόν για την αντιμετώπιση των ραγάδων.

Αλλαγές στα μαλλιά

Τα μαλλιά σας μπορεί να είχαν πιο χοντρή τρίχα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μετά τη γέννηση του μωρού, αυτό ενδεχομένως να αλλάξει και τα μαλλιά να γίνουν πιο λεπτά. Υπάρχει η περίπτωση να αντιμετωπίσετε και τριχόπτωση, η οποία συνήθως σταματάει περίπου 3 με 4 μήνες μετά τη γέννηση του μωρού.